Usein kysytyt kysymykset


Mitä leasing tarkoittaa?

Leasing on vuokrausjärjestely, jossa osapuolina ovat vuokraaja ja vuokralleottaja. Vuokraaja usein omistaa tuotteen ja vuokraa tuotteen edelleen vuokralleottajalle. Vuokralleottaja maksaa esimerkiksi kuukausittaista vuokraa tuotteesta sovitun ajan kuten 24kk.

Leazedin toimintamalli perustuu leasing-vuokrausjärjestelyyn, jossa sovitun vuokra-ajan jälkeen vuokralleottaja voi joko jatkaa sopimusta, lunastaa tuotteen sen jäännösarvolla tai lopettaa sopimuksen, jolloin tuote palautuu takaisin vuokraajalle (tässä tapauksessa Leazed).

Miksi leasing ostamisen sijaan?

Leasing tuo joustavuutta elämiseen ja rahaa sitoutuu huomattavasti vähemmän käytettävään tuotteeseen. Maksat vain tuotteen käyttämisestä, eli kokonaishinta on alle tuotteen kokonaishinnan. Lisäksi kuukausimaksut ovat usein huomattavan pieniä, jolloin rahaa jää käytettäväksi muihin tarpeisiin. Lisäksi tilanteessa, jossa tuotteesta halutaan luopua, niin leasing-sopimuksen päätyttyä tuotteesta pääsee helpommin eroon.

Miten leasing vertautuu perinteiseen tuotteen vuokraamiseen?

Käytännössä leasing vastaa täysin vuokraamista, mutta puhuessamme leasingistä, haluamme korostaa palvelumme olevan pidempi aikaisempaa sekä edullisempaa vuokraamista.

Miten leasing vertautuu tuotteen ostamiseen osamaksurahoituksella?

Osamaksurahoituksella ostaessasi et joudu sitomaan tuotteeseesi pääomaa, sillä maksat tuotteestasi kuukausihintaa, kuten Leazedissä. Leazedistä poiketen osamaksurahoituksissa on aina käsiraha ja yleensä suurempi viimeinen erä. Osamaksurahoituksella maksat tuotteen huolloista ja korjauksista, toisin kuin Leazedissä. Rahoituksen kuukausierä kattaa tuotteen hinnan lyhennyksen ja korot, kaikki muut kustannukset ja riskit ovat sinun vastuullasi.

Miten kuukausihinta määräytyy?

Vuokrauksen hinta riippuu leasing-kauden pituudesta ja vuokrattavan tuotteen ohjemyyntihinnasta. Tuotteen ollessa kalliimpi vuokrausmaksut kasvavat luonnollisesti. Lisäksi, jos tuotteen arvo laskee nopeasti ovat kuukausimaksut myös suuremmat.

Miksi minun tulee antaa henkilötunnukseni luodessani sopimusta?

Tuotteet, jotka leasaamme tuntemattomille kuluttajille, ovat hyvin arvokkaita ja ne pysyvät meidän omistuksessamme koko sopimuskauden ajan. Pyytämällä henkilötunnuksen pyrimme siis minimoimaan riskejämme ja varmistamaan, että kuluttaja, jolle tuotteen leasaamme, on kykeneväinen suoriutumaan kuukausittaisista maksuista.

Miksi minun tulee luoda tunnus sopimusta tehdessäni?

Luomalla tunnukset järjestelmäämme, pääset tarkastelemaan laskujasi, leasaamiasi tuotteita sekä hallinnoimaan tietojasi.

Miten voin lunastaa tuotteen tai pidentää sopimusta?

Halutessasi lunastaa tuotteen tai pidentää voimassaolevaa sopimustasi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse +358 503 409023 arkisin klo 9-17 tai sähköpostitse info@clpfinance.com.

Miten laskutuskausi, leasingkausi sekä sopimuskausi eroavat toisistaan?

Laskutuskausi sekä sopimuskausi alkavat välittömästi sopimuksen luomisesta, vuokrauskausi alkaa vasta vastaanotettuasi leasattavan tuotteen. Laskutuskausi kestää niin pitkään, että sinulta on laskutettu kaikki leasing-maksut. Vuokrauskausi ja samalla koko sopimuskausi päättyy pidettyäsi hallussa tuotetta sovitun ajan.

Esimerkki:

Teet kahden vuoden leasing-sopimuksen 1.5., tällöin sinulta laskutetaan ensimmäinen leasing-maksu ja viimeinen leasing-maksu sinulta laskutetaan 1.4.2023. Laskutuskausi on tällöin 1.5.2021-1.4.2023. Leasaamasi tuote toimitetaan sinulle 15.5., joten vuokrauskausi on 15.5.2021-15.5.2023. Tällöin koko sopimuskausi on 1.5.2021-15.5.2023.

Miten laskutus on järjestetty?

Tehdessäsi sopimuksen, alkaa välittömästi kuukausittainen leasing-maksun laskutus syöttämältäsi luottokortiltasi. Leasing-maksuja laskutetaan sopimuspituuden mukaan, esimerkiksi kahden vuoden sopimuksessa leasing-maksu laskutetaan 24 kertaa. Huomio kuitenkin, että vaikka laskutuskausi alkaakin heti sopimuksen luomisesta, jolloin et pidä vielä hallussasi leasattavaa tuottetta, vuokrauskausi alkaa vasta saatuasi tuotteen.

Esimerkki:

Teet kahden vuoden leasing-sopimuksen 1.5., tällöin sinulta laskutetaan ensimmäinen leasing-maksu ja viimeinen leasing-maksu sinulta laskutetaan 1.4.2023. Leasaamasi tuote toimitetaan sinulle 15.5., ja tästä alkaa vuokrauskausi, joka päättyy 15.5.2023.

Tuotteeni on hajonnut tai vahingoittunut, mitä teen?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse +358 503 409023 arkisin klo 9-17 tai sähköpostitse info@clpfinance.com.

Tuotteeni on kadonnut tai varastettu, mitä teen?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse +358 503 409023 arkisin klo 9-17 tai sähköpostitse info@clpfinance.com.

Mikä on tuotteen normaalia kulumista?

Tuotteen normaaliksi kulumiseksi katsotaan tavallisesta käytöstä aiheutuneet kuluman jäljet ja sopimuksessa määritellyt kulumista koskevat kriteerit. Arvioimme tapauskohtaisesti kulumien vaikuttavuuden.

Entä jos tuote ei palautettaessa vastaa vaadittua tasoa?

Tuotteen kunto arvioidaan aina, kun se palautetaan takaisin sopimuskauden päätyttyä. Mikäli tuote on sopimusehtojen mukaisesti arvioituna huonossa kunnossa arvioimme täyttääkö tuote palautuksen laatukriteerit. Mikäli tuotteen kunto alittaa vaaditun tason, perimme korvausta tuotteen kunnon mukaan.

Miten olen yhteydessä teihin?

Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme joko puhelimitse +358 503 409023 arkisin klo 9-17 tai sähköpostitse info@clpfinance.com.